Shockwave

Shockwave zijn schokgolven. Onze apparatuur wekt deze schokgolven op. Ze worden met een handstuk op de pijnlijke plek in het lichaam afgegeven. De schokgolven verplaatsen zich door het lichaam naar de locatie van de aandoening. De energie die hierbij vrij komt heeft een goede werking op het herstel van het weefsel.

Werking van shockwave therapie

Tijdens een shockwavebehandeling wordt de energie die vrijkomt in het pijnlijke weefsel opgenomen. Het lichaam reageert door het vrijmaken van verschillende herstel stimulerende stoffen. Sommige stoffen bootsen een milde ontstekingsreactie na, andere stoffen stimuleren het herstel van weefsel en verbeteren de doorbloeding op plaats van de aandoening. Beide reacties hebben een sneller weefselherstel tot gevolg.

Voor welke indicaties kan shockwave toegepast worden?

• Chronische pijn aan de achillespees.
  • Chronische elleboogpijn (tennis- of golfarm).
  • Chronische schouderklachten, met verkalking van de pees.
  • Hielpijn (hielspoor, pijn onder de voet)
  • Myosfasciale triggerpoints.
  • Peesontstekingen, verkalking van de pees
  • Pijn net onder/rond de knieschijf(jumpers knee)
  • Scheenbeenklachten (MTSS)

Hoe ziet een shockwave behandeling er uit?

Deze interventie wordt toegepast tijdens de fysiotherapeutische behandeling. Wanneer shockwave therapie geïndiceerd is zal indien noodzakelijk een aanvullend onderzoek in de vorm van een echografie plaatsvinden. Daarna wordt het aangedane gebied met korte shockwave-impulsen behandeld.
Naast de shockwave behandeling worden er indien noodzakelijk ook nog andere interventies toepast zoals oefentherapie en dry needling.

Voordelen van shockwave:

• Kortdurende behandeling.
  • Therapieresultaat na gemiddeld 4-6 behandelingen.
  • Behandelen van de oorzaak en niet de symptomen.
  • Pijnvermindering en betere bewegingsfunctie na enkele dagen.
  • Geringe tot geen bijwerkingen.

Kosten van de shockwave behandeling

Er zijn geen extra kosten aan de behandeling verbonden. De normale tarieven van een fysiotherapie behandeling zijn geldend.